۱۳۸۷ آذر ۱۱, دوشنبه

چگونه از تکنیک آزاد سازی احساسی(EFT) استفاده کنیم



EFT یک روش بدون دارو و آسان در یادگیری است که می تواند استرس و هیجانات دردناک همراه فکر کردن،اثرات بد تجربیات گذشته را کاهش دهد.بر اساس طب سنتی چینی چندین نقطه روی بدن شما وجود دارد که شما می توانید به آرامی روی آنها ضربه بزنید در حالیکه در ذهن خود افکار زحمت آفرین را مرور می کنید.تئوری پشت این تکنیک بر اساس انرژی بدن یا "درجه انرژی" است خواه شما به مسئله انرژی بدن معتقد باشید یا نه احتمالا کنجکاو هستید این روش را دفعه بعد که احساسات منفی را احساس کردید امتحان کنید و ببینید چه می شود.

مراحل:
1.در مورد موضوعی که حس های دردناک را بوجود می آورد فکر کنید،مشخص کنید دردناکی این افکار چقدر است.0 یعنی هیچ فشاری وجود ندارد و 10 یعنی بیشترین فشار وجود دارد.سعی کنید به رخداد خاصی که مربوط به این افکار دردناک است فکر کنید.به نقطه نرم کنار دست خود(هر کدام از دستها که مایلید)زیر انگشت کوچک ضربه بزنید و با صدای بلند بگویید:"به هر حال من [برای اینکه مادرم به من گفت.... عصبانی ام (یا هر چیزی)].... من عمیقا و کاملا خودم را دوست دارم و می پذیرم.:این را در حالی که به ضربه زدن روی کنار دست خود ادامه می دهید سه بار بگویید.

2.به تمامی نقاط زیر ضربه بزنید:
به هر نقطه 8 بار یا بیشتر ضربه بزنید و عبارت کوتاهی که مشکل شما را به یادتان می آورد تکرار کنید(به عنوان مثال "مادر من می گوید "من احمقم" یا هر چیزی که نزدیک است):
قسمت داخلی ابرو ها:فقط بالای گوشه چشم روی استخوان.
قسمت بیرونی چشم :گوشه خارج چشم روی استخوان
قسمت زیر چشم:زیر مرکز چشم، روی استخوان
زیر بینی:بین بینی و لب.
روی چانه :درست در وسط جایی که شکاف است.
روی قفسه سینه:استخوان U شکلی زیر گلوی خود را پیدا کنید و 5 سانتی متر پایین بروید و سپس 5 سانتی متر به چپ یا راست بروید.
زیر بازو:جایی که بند سینه بند قرار دارد یا 7 سانتی متر زیر چین بازوی شما.مردان خودشان حسد بزنند.
بالای سر:نزدیک پشت سر قسمت وسط.
3.نفس عمیق بکشید و ببینید چه حسی دارید.اگر فشار کمی کاهش پیدا کرده است به یاد داشته باشید و دوباره ضربه بزنید.این بار بگویید،"گرچر من این مسئله باقی مانده را دارم ولی من عمیقا و به راستی خودم را قبول دارم

نکته ها:
برای تمرین با یک یا دو انگشت خود به آرامی روی هر نقطه ضربه بزنید اما نه به آن آرامی که بدنتان آن را حس نکند.
روی مسائل دقیق باشید مثلا نگویید "من افسرده هستم" شما باید روی یک مسئله خاص از آن تمرکز کنید.
از تکنیک نمایش فیلم استفاده کنید:در مورد لحظه خاصی فکر کنید و آن را در ذهن خود مانند یک فیلم بازپخش کنید.در حین پخش فیلم به این آگاه باشید که در هنگام رخ دادن اتفاقات چه حسی دارید.اگر در یک لحظه یا اتفاق حس شما قوی است،عدد دو یا بیشتر متوقف شوید و آنقدر روی نقطه ضربه بزنید تا نیروی آن به صفر یا یک کاهش پیدا کند و سپس فیلم را ادامه دهید تا به پایان برسید.
مُصر باشید.ممکن است در لحظه های اول فشار کاهش پیدا نکند اما با ادامه ضربه ها شاهد کاهش خواهید بود.
اگر موضوعی دارید که به خاطرش احساس گناه می کنید یا اینکه به خود یا دیگران جراحت و یا آسیب وارد شده است عبارت "من عمیقا خودم را قبول دارم" را با عبارت "من عمیقا و به راستی خودم را می بخشم."
این مطلب ترجمه ای است از:http://www.wikihow.com/Use-the-Emotional-Freedom-Technique-%28EFT%29

۱ نظر:

ناشناس گفت...

salam man be infekr mikonam ke to az har chizi delet khaste neveshti va yechize diam inke nimishe hala haminjuri be khodemun khub boodano talghin konim?